Tai kas tie enzimai? Kažkur girdėta?

Enzimai maiste

Enzimai maiste

Enzimai arba fermentai yra visose gyvyvės formose esantys baltyminiai katalizatoriai.

Dalyvaudami cheminėse reakcijose enzimai sutaupo energiją ir sutrumpina pačios reakcijos laiką.

Enzimų pagalba sudėtingiausios cheminės reakcijos mūsų organizme vyksta 36.6 C temperatūroje, palankioje pH terpėje ir milžinišku greičiu. Be jų šiems procesams prireiktų ypatingų aparatų, aukštų temperatūrų ir šimtmečių, o normalus gyvybės palaikymas būtų tiesiog neįmanomas. 

Dauguma enzimų pavadinti „-azėmis“, pvz.: amilazė, proteazė. Šiandien žinomi tūkstančiai skirtingų enzimų, be kurių, kaip jau minėjau, gyvybė neįmanoma, nors dar visai neseniai manyta, kad pagrindinis gyvasties šaltinis yra baltymai, riebalai, angliavadeniai, mineralai, vitaminai ir skaidulos.

Būtent enzimai iš visų minėtų medžiagų generuoja energiją ir maistines medžiagas.

Kiekvienas enzimas turi savo paskirtį. Veiklos skalė labai plati. Dvi pagrindines enzimų sistemas žmogaus organizme sudaro virškinimo enzimai ir metaboliniai enzimai.

Pirmieji, virškinamieji enzimai, atsakingi už maisto skaldymą į smulkiausias daleles, kurias organizmas gali įsisavinti. I darbą virškinamieji enzimai įsijungia vos pamačius skanaus maisto kąsnelį. Vien nuo vaizdo, minties ar kvapo specialūs enzimai įjungia smegenyse esančius hormonus, pradeda skirtis seiles, kuriose gausu enzimų (amilazės). Čia prasideda ilgas darbas. Maistas nuo pat patekimo į burną akimirkos susiduria su enzimais, kurie maistui keliaujant mūsų virškinamuoju traktu keičia vieni kitus ir perduoda vis daugiau apdirbtas žaliavas tolimensniam skaidymui ir galiausiai įsisavinimui ir perdavimui į kiekvieną organizmo ląstelę. Enzimus gamina beveik visi organai nuo seilių liaukų iki tiesiosios žarnos. Ypač jų gausiai išskiria kasa, gal todėl šis žmogaus organas ženkliai didesnis nei kitų gyvūnų. Labai svarbu, kad virškinimui netrūktų enzimų, gaunamų iš žviežių vaisių, daržovių, mėsos ir kitų produktų (trečios rūšies maisto enzimai). Tada virškinimui organizmas neeikvoja savų darbininkų ir gali susikaupti kitiems darbams ir harmoningai veiklai. Patys pagalvokite, jei visi gesina gaisrą, tai nėra kam prižiūrėti vaikus, o jei visi užsiėmę auklėjimu, tai galima ir gaisrą pražiopsoti. Per daug darbininkų-enzimų nebūna. Paminėsiu tik kelias, bet labai svarbias virškinimo enzimų grupes.

Pagrindinės virškinimo enzimų užduotys:

Amilazė angliavandenius paverčia gliukoze.

Lipazė atsakinga už riebalų skaidymą,  jos pagalba riebalai virsta riebalinėmis rūgštimis.

Proteazė – baltymus į amino rūgštis.

Antrieji, metaboliniai, „suka visą variklį“-jie atsakingi už sklandžią visų organų veiklą nuo kvėpavimo iki nervų sistemos. Metaboliniai enzimai stato, taiso, valo ir dalina.

Visi paminėti virškinimo enzimai gali būti naudojami kaip metaboliniai, jei tik jiems nereikia tuštinti perkrauto skrandžio. Ir atvirškčiai, stresuojantis organizmas sutelkia visą dėmesį į opesnių problemų nei virškinimas sprendimą. Tada enzimai „vagiami iš pilvo“.

Trečiai maisto enzimų grupei priklauso augaluose ir kituose gyvuose organizmuose esantys enzimai. Kuo maistas šviežesnis, žalesnis-mažiau apdirbtas, tuo jame daugiau enzimų. Čia galėtumėm ilgai diskutuoti „raw“ (neapdirbto, žalio) maisto tema. Ko gero teko girdėti apie gydymasi „žaliu“ maistu ir efektingus tokios terapijos rezultatus nugalint įvairias ligas nuo paprasto peršalimo iki vėžio… paslaptis slypi enzimuose, esančiuose termiškai ir kitaip neapdorotame-gyvame maiste.

Enzimai labai jautrūs aplinkai. Žūsta 47°C temperatūroje, todėl jo nelieka termiškai apdorotame maiste. Enzimus veikia rūgštinė terpė, fizinis ir emocinis stresas. Jei vitaminai ir mineralai, vadinamieji koenzimai, enzimams padeda, tai enzimų inhibitoriai juos stabdo. Kaip pagrindinius dažniausiai mums sutinkamus enzimų inhibitorius reikėtų paminėti druską, sunkiuosiu metalus, toksinus ( įvairūs maisto pramonėje naudojami priedai, buitinės chemijos sudedamieji elementai, pesticidai, herbicidai, dažnai medikų skiriami medikamentai ir t.t.), jų yra ir riešutuose, sojų pupelėse, lęšiuose.

Enzimai ypatingai svarbūs mūsų sveikatai. Reikia nepamiršti, kad enzimų trūkumas yra daugelio ligų pagrindas.Kai jų pradeda stigti, mes susergame, todėl labai svarbu teisingai maitintis ir aprūpinti organizmą visomis reikiamomis maisto medžiagomis. Pasirūpinkite, kad jums netrūktų „žalio“ maisto-šviežia visada geriausia, vitaminų ir mineralų ir, žinoma, enzimų.

Kituose įrašuose išsamiau panagrinėsime, kaip padėti sau išlikti sveikiems ir stipriems, kaip virškinimas tiesiogiai susijęs su mūsų imunitetu, kaip sisteminiai enzimai gali padėti apsisaugoti ir išsivaduoti nuo alergijų, viršsvorio, lėtinių uždegimų ir tokių baisių sisirgimų kaip vėžys, ankstyvo senėjimo, energijos trūkumo ir kitų sveikatos problemų. Tiems, kas neturi laiko laukti naujų įrašų, o nori pradėti stiprėti jau dabar, užsukite ir įsigykite „gelbėjimosi liemenę“ sisteminius enzimus.

enzimu terapija

O pabaigai dar šis tas:

  • Daugelio sveikatos problemų šaltinis gali būti tiesiogiai susietas su netinkamai suvirškintais maisto produktais.
  • Žmogaus kūnas gali suskaidyti tik pusę mūsų suvalgomo maisto, kitai daliai reikia papildomos enzimų pagalbos.
  • Virti ir perdirbti maisto produktai netenka maistingų medžiagų (enzimų, mineralų ir vitaminų), todėl nesuteikia žmogaus kūnui reikalingos energijos.
  • Netinkamai suvirškintos maisto daleles iš kraujotakos „pavogia“  enzimus, ir jie nebegali atlikti kitų savo darbų, pvz.: apsaugos ir remonto.
  • Riebalai yra geras energijos šaltinis, visiškai suvirškinti riebalai yra geri riebalai:)
  • Kliniškai įrodyta, kad jei geriate enzimus, jūsų kūnas gali greičiau atsistatyti ir stiprinti save.
  • Virškinimo enzimų, vitaminų, mineralų ir švaraus vandens derinys yra gyvybiškai svarbus jūsų kūnui.
  • Mes turime suprasti, kaip svarbu prisidėti prie organizmo gebėjimo apsisaugoti ir kovoti su virusais, infekcijomis ir atsistatyti po ligų. Pasirūpinkite organizmo energijos ir enzimų atsargomis, be baimės, kad prie to priprasite, juk būti per sveiku neįmanoma. Jūsų pasirinkimas bus lemiamas veiksnys jūsų ilgalaikei sveikatai ir kokybiškam bei energingam gyvenimui.

Būkite sveiki.

 

Naudota informacija:

Elizabeth Lipski „Digestive Wellness For Chilren“,

Anthony J. Cichoke „The Complete Book of ENZYME Therapy“

Anthony J. Cichoke „Enzymes. Enzyme Therapy“

Parašykite komentarą